Dagen då Burger King blev McDonalds för en stund

BK-McD

Runt lunch amerikansk tid idag hände det som är alla socialamedieansvarigas mardröm. BurgerKings officiella Twitterkonto @burgerking blev hackat.

@BurgerKing’s avatar byttes snabbt ut mot McDonalds logo, i bion kunde man läsa att kontot blivit sålt till McDonalds eftersom whoppern floppat, och sedan var cirkusen igång. Det började med att de Twittrade ut att lösenordet ”whopper123” inte varit så svårt att lista ut. Och sen small det i följarantal, RTs och omnämnanden.

Den första tiden ökade @BurgerKings följarskara med ungefär 2000 nya följare var 5e minut. Sedan 1000 följare var 90e sekund. Och mellan 12:00 CST och 12:10 CST ökade kontot med ungefär 9500 nya följare.

När Twitter efter 90 minuter tillslut stängde ner @BurgerKing hade kontot ökat från ungefär 77 000 följare till strax över 111 000 st följare. En helt galen ökning och antagligen an av de snabbaste vi sett.

Teedubya

Därtill kan man addera omnämnandet på Twitter. ”@BurgerKing was mentioned 125,104 times over last 90 min. Gross impressions top 231,258,030.”

För de team som sköter BurgerKings sociala medier var det alldeles säkert 90 svettiga mardrömsliknande minuter innan de lyckades få kontot stängt. Ett antal av dem behöver säkert söka nya jobb i morgon. Så underskatta aldrig vikten av ett svårt och klurigt lösenord.

Med tanke på det starka varumärke som BurgerKing trots allt har, kommer den här händelsen antagligen inte skada företaget något nämnvärt, oavsett vad som twittrades ut under kontots kapande. Och med tanke på den peak viralt som hackandet medförde så kan man nog med ett leende konstatera att BurgerKings Kloutscore kommer peaka om någon dag eller två. Det om något kanske är en liten tröst för användandet av ett uselt lösenord.

 

För att vara riktigt säker på att man har ett lösenord som är svårt att hacka se till att du använder dig av både versaler och gemener och blanda upp det med siffror. Eller så kan du använda dig av Norton Identity Safe-lösenordsgenerator. Se även till att du har en bra strategi för hur ni som företag ska agera när och om ni hamnar i blåsväder. För om ni hamnar i en kris, då gäller det att ni handlar rätt, och att ni handlar på en gång.

 

Nikke Lindqvist har skrivit om samma sak här.
Och Deeped har ett riktigt bra blogginlägg om samma händelse som ni kan läsa här.

Inlägg #27 #Blogg100

 

Tillägg.
Tyvärr kommer ju en olycka sällan ensam. Nu någon timme efter att Twitter stängde ner @BurgerKing dyker det upp ett nytt twitterkonto där vem som helst kan skriva Tweetsen som sedan kan RTas.

BK-Twitter

4.50 avg. rating (87% score) - 2 votes
  • Pingback: Grillat är godast - Burger Kings Twitter hackades - Deepedition DigitalPR()

  • Som så ofta sker blir en social mardröm samtidigt en viral framgång. Allt handlar om hur man möter en situation som denna och utnyttjar det istället för att försöka sopa under mattan. Tyvärr löser många det med att sparka de ansvariga istället för att behålla dessa och ta vara på erfarenheten.

    Ang. lösenord så är jag en stark förespråkare för meningsfulla lösenord som är lätta att komma ihåg. Detta genom att skapa lösenord av meningar man har lätt för att komma ihåg tillsammans med ett regelverk för hur man tolkar dessa. I stil med ”Snöar det ute? Nej, det ser mest ut som regn!” som kan bli ”Sdu? N,dsmusr!”. En full mening är så mycket lättare att komma ihåg och även skriva 🙂

    Följer ditt #blogg100 projekt – keep it up! Och tack för en intressant blog!

    • Tack snälla Martin. Vad glad jag blir för dina ord. Och visst har du rätt i att den mening är lättare att komma ihåg än en blandning av gemener, versaler och siffror. Huvudsaken är att lösenordet är så svårt att det inte går att knäcka. Skrämmande många gånger möts man av oerhört simpla lösenord som i stort sätt skulle kunna gå att gissa sig till.