Content creation. Konsten att skapa uppmärksamhet. Att lyckas berätta en historia eller leverera ett innehåll med så hög relevans att du fångar dina läsare. Lyckas tränga förbi och ut ur bruset av information vi möts av dagligen.
Och vi möts av många budskap. Den mängd information och kommersiella meddelanden som når oss varje dag ligger någonstans mellan 250-5000 st, och vi ger dem ca 0,1-0,3 sekunders uppmärksamhet innan vi väljer att rata dem eller omfamna informationen.
Det är ett tufft klimat för våra företag att nå oss konsumenter. Och i och med den sociala digitala förändring som skett de senaste åren har vi dessutom blivit mer kräsna och selektiva i vad vi verkligen vill se och höra.
Relevans och nyhetsvärde spelar en avgörande roll om du som företag ska lyckas fånga intresset hos oss konsumenter. Men också humor och glädje vägs in. Och hur du berättar din historia. Storytelling har blivit en väsentlig del i dagens marknadsföring. Framförallt marknadsföringen på nätet, där det handlar om att skapa relationer och engagerar kunderna i första hand. Och att sälja i andra hand.
Men ska man lyckas med sin storytelling krävs ett par saker. Först krävs att man känner sina kunder väl och vet precis vad det är de vill höra. Och sedan att man kan berätta sin historia på ett sätt som fångar dem. Varje ord och varje stavelse blir viktig.
Självklart hjälper det till om man har talang för att kunna skriva bra. Men det är ingenting som är ouppnåeligt för den som inte är van. Har man bara passion och modet att våga har man kommit en bra bit på väg. Och sen, precis som alla konstnärer, måste man öva för att få orden att flyta. Öva sig i att hitta sin egen berättarteknik.
Att blogga kan bli ett sätt. Och att tvinga sig själv att skriva något varje dag, även de dagar då inspirationen lyser med sin frånvaro. För varje ord som sätts i en mening, för varje mening som sätts i ett sammanhang, och för varje blogginlägg som skapas blir man lite bättre.
Låt bloggen blir din canvas och orden dina penslar. Vad du sen väljer att måla är upp till dig.
Inlägg #30 #Blogg100